Tjekliste: Hvad skal du huske, når du skal ansætte?

Opdateret: 25. aug.

OBS! Der forventes ny lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår at træde i kraft pr. 1. januar 2023. Vi holder jer løbende opdateret og vil lave et indlæg herom, når lovforslaget endeligt kommer i behandling i Folketinget ved det nye folketingsår.


Du skal i gang med at ansætte dine første medarbejdere, men hvor skal du starte og hvilke regler gælder? Behøver du noget papirarbejde? Det korte svar er, at du højst sandsynligt har brug for papirarbejde, så det er bedst at have dette på plads fra start.


Nedenfor ser du en hurtig tjekliste til, hvad du skal huske, når du skal ansætte en eller flere medarbejdere. Brug for hjælp med det videre, så tag kontakt til mig, og jeg hjælper dig i gang.


Tjekliste:

  1. Stillingsopslag skal være forenelige med diskriminationslovgivningen.

  2. Ansøgninger m.v. skal håndteres i overensstemmelse med persondataforordningen.

  3. Afslag skal også være forenelige med diskriminationslovgivningen.

  4. Ansættelsesaftaler til medarbejdere med gennemsnit over 8 timer om ugen og mere end 1 måned.

  5. Registrer som arbejdsgiver på virk.dk.

  6. Medarbejderne skal have udbetalt løn, og lønsedler, og disse skal opfylde visse kriterier.

  7. Persondatapolitik for medarbejderforhold.

  8. Lovpligtig arbejdsskadeforsikring.

  9. Rygepolitik.

  10. Arbejdspladsvurdering (APV) skal skriftligt laves, og revideres mindst hvert 3. år.

De fleste punkter skal være på plads allerede inden der er gået en måned inde i ansættelsen, så det bedste er at komme i gang med det samme.





82 visninger

Seneste blogindlæg

Se alle