top of page

Gode råd til håndtering af sygdom på arbejdspladsen


Er din virksomhed ramt af sygdom?


Sygemeldinger kan ramme den mindre virksomhed meget hårdt. Derfor er det vigtigt, at I har de rigtige processer i gang fra start.


Her er nogle hurtige råd, til hvordan I håndterer sygdom på arbejdspladsen

  1. Sørg for at I giver den sygemeldte medarbejder den nødvendige tid og ro til at komme sig. Dette er en fordel både for den sygemeldte medarbejder, men også resten af staben, da I herved undgår en eventuel smittespredning.

  2. Lav en tydelig sygdomspolitik, herunder hvem man ringer til, når man er syg, hvornår man skal ringe, og oplys et telefonnummer.

  3. Ved langvarig sygdom, vær klar til at gribe medarbejderen, når vedkommende har brug for det. Bevar kontakten med medarbejderen, og hvor der er mulighed for det, kig på alternative opgaver, medarbejderen kan lave.

  4. Vær opmærksom på, at I som arbejdsgiver ikke har krav på at vide, hvad medarbejderen fejler, men ved brug af de sygdomsblanketter og erklæringer, der er tilgængelige, kan I sammen med medarbejderen tilpasse opgaver og funktioner til mindst gene for begge parter.

  5. Virksomhederne er ved lov forpligtede til at holde sygesamtaler med medarbejderen - den første samtale skal ske inden 4 uger fra første sygefraværsdag.

  6. Hvis der er hyppige og/eller langvarige sygemeldinger fra flere medarbejdere, kan I overveje at kigge indad og finde ud af om der skal ske ændringer i virksomheden. Dette kan også være tilfældet, selv om det ikke er tale om flere medarbejdere.

  7. Overvej at lave aftaler med specialister indenfor sundhed og helse, så som ergoterapeuter, erhvervspsykologer, fitnesscentre eller en samlet pakkeløsning fra virksomheder, der tilbyder sundhedsordninger.

Hvis I har spørgsmål til ovenstående, så kontakt os i dag og vi udstyrer dig med værktøjerne til at håndtere sygdom på arbejdspladsen.



Seneste blogindlæg

Se alle
bottom of page