top of page

Arbejdsmiljø: Nye regler for hjemmearbejde

Opdateret: 7. maj 2022

Folketingets partier blev den 3. februar 2022 enige om en ny model for arbejdsmiljøregler, der skal gælde for hjemmearbejde.

Vi deler her med jer en kort oversigt over de nugældende regler, samt en kort belysning af de nye regler og til sidst vigtigheden af muligheden for at arbejde hjemmefra.


De nugældende arbejdsmiljøregler stiller særlige krav til indretning af skærmarbejdspladser. De har indtil nu, mere eller mindre, taget udgangspunkt i, at en medarbejder almindeligvis arbejder ud fra et fast arbejdssted. Dagens arbejdsplads ser dog anderledes ud. Det har derfor været et behov for en ændring af arbejdsmiljøreglerne, så de bedre passer til skiftende arbejdspladser.


De særlige skærmregler

En arbejdsgiver har først og fremmest pligt til at sikre en sikker og sundhedsmæssig fuldt forsvarlig arbejdsplads. Arbejdsgiveren skal sørge for at indrette og forsyne skærmarbejdspladsen med det inventar, som passer til medarbejderen og arbejdet, som skal udføres. Dette gælder også ved hjemmearbejde.

De særlige skærmregler, der gælder i dag, betyder blandt andet, at når en medarbejder

  • arbejder hjemmefra i hele arbejdstiden, eller

  • arbejder hjemmefra regelmæssigt og,

  • mere end én dag om ugen,

stilles særlige krav til indretningen af hjemmearbejdspladsen, arbejdsudstyret, inventar, samt øjenundersøgelser.


Det betyder blandt andet, at tastatur skal være adskilt fra mobile enheder (bærbar computer), så medarbejderen kan bruge arbejdsstillinger og bevægelser, der ikke giver træthed i arme og hænder.


Desuden har medarbejderen også ret til at få tjekket sine øjne hos enten optiker eller øjenlæge (øjenlæge, hvis undersøgelse hos optiker viser, at det er nødvendigt). Arbejdsgiveren skal stille med standardstel, -glas, eller kontaktlinser, der er nødvendige for at udføre det pågældende skærmarbejde og uden omkostning for den ansatte.


Herudover gælder andre specifikke krav til blandt andet arbejdsstol, arbejdsbord, reflekser og blænding m.v. Læs hele Arbejdstilsynets vejledning for hjemmearbejde her: Hjemmearbejde - Arbejdstilsynet (at.dk) (opdateret vejledning pr. 30. april 2022).


De ansatte må gerne bruge deres egne private kontorudstyr, så længe arbejdsmiljølovgivningens krav er opfyldt.


Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at medarbejderen har det nødvendige kontorudstyr, som arbejdsmiljølovgivningen bestemmer det. I det arbejdsgiveren ikke kan kontrollere at udstyret bliver benyttet korrekt derhjemme, er det medarbejderens pligt at medvirke til at arbejdsmiljølovgivningen bliver overholdt.


De nye regler

Kort sagt vil de nye regler betyde, at de særlige skærmregler i forbindelse med hjemmearbejde, først gælder, når den enkeltes medarbejders arbejdstid i hjemmet er på mere end 2 dage i gennemsnit om ugen i løbet af en måned.


Opdatering: De nye regler trådte i kraft 30. april 2022.

 

Hvorfor er muligheden for hjemmearbejdsplads vigtig?


Som vi tidligere har skrevet om i andre indlæg, kan det være væsentligt for jeres nuværende ansatte men også fremtidigt ansatte, at have mulighed for at arbejde hjemmefra. Det kan have stor betydning for blandt andet fleksibilitet, arbejdslivbalance og kan også være med til at nedbringe sygefravær.


Hvis I er interesseret i at læse mere om vigtigheden af at etablere mulighed for hjemmearbejde, så læs vores tidligere indlæg her:

Hvis I har spørgsmål til ovenstående eller brug for hjælp for at komme i gang med jeres hjemmearbejdsprocesser, så kontakt os i dag på rannva@rnllaw.dk.

Comments


bottom of page